الثلاثاء، 1 ديسمبر 2015

مجلة السنونو ( العدد العاشر ) - أبحاث العلاقات الاسلامية المسيحية في سورية

مجلة السنونو ( العدد العاشر ) - أبحاث
العلاقات الاسلامية المسيحية في سورية ( عربي / انكليزي ) ( بقلم : الدكتور نديم قندلفت )  

العلاقات الإسلامية المسيحية في سورية
 
بقلم: الدكتور نديم قندلفت
 
        إن ما دفعني لكتابة هذا المقال هو ما جاء في مقال السيدة دلال كباس تحت عنوان  "عقدة اللون الواحد " المنشور في العدد الثامن من مجلة السنونو الغراء عددّت فيه مظاهر التسامح والمساواة بين المسلمين والمسيحيين التي خبرتها في مدينتها اللاذقية،  وقالت في الصفحة الثانية ما يلي :
    "وليس ما أحدثكم عنه حكاية أنقلها عن لسان آخرين، ولا رواية طالعتها في كتاب،  و لا قصة حبكتها من خيالي،  ولكنها حقيقة عشتها فجئت أنقلها صورة صافية لم يطلها غبار .
    هكذا يعيش الناس في بلادي، أخوة، واحتراماً متبادلا، ولا أظن الا أنّ الزمن بحكم قاعدة النمو والتطور، قد زاد هذا قوة  و لمعاناً وإشراقاً . "
    وأحب في هذه العجالة  أن أطمنها  أن هذه الأخوة و المودة  قد زادت قوة ولمعاناً وإشراقا، ففي 10/6/2006 احتفلت كنيسة محردة الإنجيلية المشيخية مهرجان عيد السيدة زينب، حفيدة النبي محمد، احتفاءً بذكراه، اشترك فيه المسلمون والمسيحيون و أقاموا الصلاة وتقبلوا المباركة بالعيد . مسيحيون و مسلمون قدموها  للسيدة مريم و السيدة الزهراء عليهما السلام، كما قدموها للمسيحيين و المسلمين دون استثناء لزيادة تآخيهم وتوادهم  وتراحمهم . فالله مودة و تقارب و الله رحمة و تحابب . وقد حمل المسيحيون في ذلك المهرجان الحلوى يقدمونها لإخوتهم المسلمين، ابتهاجاً وفرحاً، ووقفوا على باب الكنيسة يستقبلون الضيوف من المسلمين و المسيحيين و يرددون عبارات كل عام وأنتم بخير - عيدكم مبارك-  وأهلاً وسهلاًً.
     بالإضافة لما جاء أعلاه،  ففي مناسبة عيد الميلاد الأخير أقيمت في حمص شجرة في ساحة محطة  السكك الحديدية بارتفاع يزيد عن 30 متراً . جرى احتفال رسمي شعبي وحكومي لإضاءتها ليلة الميلاد . وهذه لم تكن حالة فريدة، ففي عام 2005  أقيمت شجرة بهذا الارتفاع أو أكثر في دمشق مع احتفال مماثل . وفي 7/3/2007 احتفل في قاعة المحاضرات بمشفى جمعية البر والخدمات الاجتماعية بحمص وتحت رعاية مطران حمص للروم الأرثوذكس بافتتاح أسبوع الاحتفال بذكرى مار اليان "الطبيب الشافي شفيع حمص".
     حضر حفل الافتتاح عدد من رجال الدين المسيحي والمسلم وممثلي الدولة . واستمر الاحتفال أسبوعاً كاملاً, جرت أثنائه عمليات جراحية متقدمة مجانية قام بها بعض الأطباء المختصين المغتربين، كما أقيمت احتفالات موسيقية متعددة و معرض للرسم والنحت والتصوير وغير ذلك .
     كم أود أن أذكر مثلاً آخر للمودة والإخاء قائم في حمص منذ القديم وحتى يومنا هذا فالكنيسة الإنجيلية في حمص تلاصق بناء مسجد يدعى "مسجد ذي الكنان " يفصل بينهما جدار فقط . كما يقوم مسجد آخر "مسجد جمال الدين "، بجوار الكنيسة يفصله عنها شارع بعرض لا يتجاوز بضعة أمتار . وعلى بعد لا يزيد عن 60 متراً عن الثلاثة تقوم كاتدرائية " سيدة السلام " الكاثوليكية  . وينعم الجميع بحسن الجوار ولا أذكر أن حادثاً- مهما كان صغيراً- قد عكر هذا الصفاء طيلة عمري وقد جاوز الخامسة والثمانين . مما دعاني الالتقاط  صورة للموقع بمآذنه وقباب أجراسه وأقول فيه ما يلي :
 
في حمصَ" مسجد ذي الكنان "مشيّد              ويجاور "الإنجيل" في ود صريح
و "جمالُ " يرنو نحو "سيدة السلام "             يردد  الإنشاد  باللحن   الصحـيح
في  حمص   ودٌ  و  إخاء   صادقٌ               لا ضجةٌ ما بين أحمد و الـمـسـيح
 
       و أعتقد أن ما يتمتع به المسيحيون في سوريا من حرية دينية وعلاقات احترام متبادل مع إخوانهم المسلمين هو أفضل ما تتمتع به أية أقلية في العالم وحتى في الولايات المتحدة . فرغم النفوذ الكاسح لليهود هناك، لا تعطل دوائر الدولة في أي من أعيادهم بينما يتم ذلك في سوريا بالنسبة للأعياد المسيحية، ومرتين في عيد الفصح. كمال يقوم رئيس الجمهورية بزيارة شخصية للمعايدة. ويقوم المحافظون بالتهنئة في المحافظات بزيارة كافة الطوائف المسيحية . أدام الله هذا الود  وهذا الإخاء، ومن يدعمونه.

Moslem-Christian relation in Syria

Written by: Dr.N.Kandalaft
 
 
               What  prompted me to write this article is what Mrs. Dalal Kabbas wrote in the eighth edition of Al-Sununu under the title (the one –sided complex ), in which she enumerated the aspects of forbearance, respect, tolerance, and equality   between Moslems and Christians which she was experienced in her city "Lattakia"
              In page 2 she said :" what I'm telling you is not to tell a tale, or a story I had read in a book, nor a novel I had plotted from imagination . It is a truth I had lived through that and I wanted to show you these facts clearly .
              That is the way, people in my country used to live, they lived like brothers, they respected each other, according to the rule of growth and development, I think all these relationships increased and became stronger and brighter .
              I would like therefore to assure her that it has remarkably increased in application. For example, on 10/6/06, the Protestant Church of Mhardi, (a town near Hama), invited chioat  Moslems from Damascus to celebrate in their church, the festival of Seit  Zeinab, The granddaughter of prophet  Muhammad, on the occasion of her birthday. Both Moslems and Christians participated. All of them(Christian and Moslems) prayed  together in that church to God to maintain their brotherhood and increase affection and tolerance towards each other .
            It was something to be seen to believe that Christians were standing at the door of the church distributing  sweets and welcoming visitors, saying "welcome"  and "happy feast".
            Another example, On the occasion of last Christmas, an NGO in Homs built 30 M high Christmas tree in the square of Homs railway station . On  the Eve of the Christmas the people and the government light the tree.
            This was not the only occasion like that. On Christmas Eve of 2005, the same thing took place in Damascus. in addition, on 3/7/2007 with the care of  Greek Orthodox Bishop of Homs, a celebration began for the festival week in the memory of Saint Elian, the Saint of Homs. This celebration was held in the lecture room of the hospital run by the Moslems association for "Philanthropy and Social Services"
           The occasion was attended by a number of Christian & Moslem clergy, and the representatives of the government as well.
            The celebration  lasted a whole week during which emigrant medical specialists performed a number of complicated surgeries, free of charge .Musical & theatrical performances as well as various art exhibitions were carried out throughout the week .

             Another example for the relationship between the Moslems  & Christians from the old days up till now, we can find the Protestant Church and a mosque called "Zi Ilkinan" separated by a wall only, and there is another mosque "Jamal El Din" separated from the church by a few meters wide street . About  60 M far  from those we can find the Catholic Church .
             The Moslems & the Christians lived peacefully without any problems although now I'm 85 years old .The scene of the minarets and the bells gave me a special image that made me write a verse :In Homs 
             In most countries, minorities normally suffer but not in Syria the Christians here enjoy much better treatment, I dare say, than in any other country in the world, including the U.S. The Jews  with all their might there, the U .S government does not recognize any of their holydays. In Syria, Christmas, New Year & Easter (twice a year ) are considered National Holydays. On these occasions, the President, or a representative visits the Patriarchs in Damascus wishing them the greetings of the occasion in the Muhafazates the Muhafez and the serves staff do the same round on all denominations in each town.
           May God preserve this unity and those who protect and develop it.

 
 
WEBMASTER : AA-ALSAAD
This Web Site Programmed and Written By ABD ALMASSIH JAMIL ALSAAD ..... Copyright 2003 (C) SCOPNET  All Rights Reserved 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق