الثلاثاء، 1 ديسمبر 2015

مجلة السنونو ( العدد العاشر ) - أوطاننا الثانية دار أوبرا سيدني

مجلة السنونو ( العدد العاشر ) - أوطاننا الثانية
دار أوبرا سيدني ( آن لملي - ترجمة: د. رغيد نحاس )  ( عربي / انكليزي ) Sydney Opera House  

 

دار أوبرا سيدنـي

آن لملـي*
ترجمة:د. رغيد نحاس
دار أوبرا سيدني واحدة من أكثر الأبنية إبداعاً وجرأة وغرابة. وفي عيون أهل سيدني، هي واحدة من أجمل الأبنية في العالم. لذلك كانت أول مكان يؤخذ إليه الزائر إلى سيدني. قصة تصميم وبناء هذه الدار حافلة بإيجابياتها وسلبياتها لكل أولئك الذين كانت لهم علاقة بهذه العملية.
            حين تبنت ولاية نيو ساوث ويلز مشروع بناء دار للأوبرا، اختارت إصبعاً طويلاً من اليابسة البارزة في ميناء سيدني على أرض تدعى بنيلونع بوينت، كموقع مناسب وذلك في أوائل الخمسينات.
            وبعد إقامة مسابقة دولية حول تصميم مجمع للفنون المسرحية،  فاز المهندس المعماري الدانمركي يورن أتزون بهذه المسابقة عام 1957. ما سبق له زيارة سيدني من قبل، لكنه أعجب جداً بصور الموقع المخصص للبناء الجديد. قدم سلسلة من الرسوم لبناء لا يشابهه أي شيء تم بناؤه في أستراليا من قبل، وتميز كثيراً عن غيره من المواد المقدمة، لفكرته الجريئة غير العادية. استطاع الحكّام استبانة عبقرية هذه التصاميم وكان أتزون الرابح.
            ما خطر على بال أصحاب العلاقة يومها أن هذا سيكون بداية لسنين عديدة من الجدل والصعوبات حين ابتدأ العمل في البناء الحقيقي. الرسومات التي قدمها أتزون لم تكن خطط عمل مفصلة يمكن للمعماريين والمهندسين الاعتماد عليها للتقدم بعملهم. حين طلب أتزون مدة سنتين لرسم خطط تفصيلية، أعطوه ستة أشهر فقط، لأن أسياده السياسيين كانوا على عجلة من أمرهم بسبب انتخابات قادمة، ورغبتهم في أن يُسجل هذا المشروع على أنه من إنجازاتهم الخاصة. كما كان تصميم الأشرعة الضخمة التي تشكل السقف المميز للبناء، متقدماً جداً عما تألفه تقنيـــة التشييد في ذلك العصر. ولم تتوفر الحلول اللازمة للأشكال المحددة وطرق التشييد إلاّ بعد البدء بتحضير الموقع للعمل. سبب هذا جدلاً شعبياً كبيراً، بالإضافة إلى زيادة تكاليف العمل مع تقدم البناء. ولا شك أن تصميماً غريباً من هذا النوع سيجلب بحد ذاته كثيراً من الآراء المختلفة من العامة. إن نفس هذه العامة هي التي دعمت هذا المشروع بكل سرور على مدى عدة سنين من خلال إصدارات يا نصيب دار الأوبرا، التي جمعت كثيراً من المال الذي قامر به الأستراليون بكامل إرادتهم.
            يستقر المستوى الأول لدار الأوبرا (يدعى بوديوم، أو المنصة) على أساس من الإسمنت يضرب بعمق داخل مياه الميناء. والمواد المستعملة في إكمال وزخرفة هذا الطابق هي من الغرانيت ذي اللون الزهري الدافئ،  المتين والذي يشكل تغايراً جميلاً مع الأشرعة البيضاء المتألقة في الأعلى. ويتسع البوديوم لصالة عرض، مسرح للدراما، مسرح، قاعة تسجيل، قاعة استقبال، خمسة استوديوهات للتمرين، مطعمين، ستة بارات، مساحة شاسعة من الأروقة والصالونات، مكاتب إدارية، ستين غرفة لتغيير الملابس، المكتبة، وغرفة لاستراحة الفنانين، ومخازن للمعدات وللمشاهد بالإضافة إلى كل المحطات الكهربائية ومحطات أجهزة التكييف الهوائي. كل هذا استغرق بناؤه من آذار 1959 وحتى 1963.
            المرحلة الثانية من البناء كانت السقوف البرجية التي تشبه الأصداف، ويقال لها أيضاً الأشرعة، والتي تحتوي على مسرحين عظيمين. مسرح الأوبرا ويحوي 1547 مقعداً، ويقع إلى الجانب الشرقي. وقاعة الحفلات الموسيقية، وتحوي 2690 مقعداً، وتقع إلى الجانب الغربي. والسقوف الصدفية الكبيرة التي تحوي هذين المسرحين مصنوعة من 2194 قطعة أسمنتية، تتماسك مع بعضها بأسلاك فولاذية يصل طولها الكلي إلى 350 كيلومتراً. كان بناء هذه الأصداف فتحاً لفصل جديد من تاريخ الهندسة المعمارية، باستعمال أدوات بناء تم اختراعها واستعمالها لأول مرة كلما دعت الحاجة إليها.
            استخدم أتزون الدائرة كشكل أساس لحل مشكلة تصنيع قوالب لصب أقسام السقف. وحين وضع أسس هندسة الأقسام السقفية، أمكنة إنتاج آلاف الوحدات الإسمنتية باستخدام نفس القوالب مرة بعد أخرى.
            رفعت الوحدات الإسمنتية وتم ربطها ـ بكل ما للكلمة من معنى ـ في مكانها بواسطة الأسلاك الفولاذية. هذا هو حل أتزون الرائع لمشكلة هذا التصميم المعقد، مع العلم أن القرارات كانت تتخذ بنفس السرعة التي كانت تنشأ فيها الحاجة إليها.
            الإكمالات الخارجية الأخيرة للسقف تتألف من أكثر من مليون قطعة من السيراميك تومض باللونين الأبيض والكريم، جمعت وفق نموذج مميز في بنيته. وللبناء واجهات زجاجية كبيرة تسمح برؤية شاملة للميناء والمدينة. كل شيء في دار الأوبرا خاص وغريب، يفصح عن ذهن مهندس معماري ملهم ذي رؤية بعيدة.
            استقال أتزون، مع الأسف، من دار الأوبرا عام 1966، حين أشرف البناء الخارجي على الانتهاء، بعد سنين عديدة مضطربة مليئة بالجدل والانتقاد. ترك سيدني وترك مخلوقه البديع ليكمله الآخرون.
            منذ افتتاحها عام 1973، حققت دار أوبرا سيدني مكانة مرموقة في قلوب وعقول سكان سيدني وولاية نيو ساوث ويلز. أصبحت رمزاً للمدينة، ومركزاً لأهم مناسباتها، مثل احتفالاتنا بالذكرى المئوية الثانية لتأسيس أستراليا، وبالطبع احتفالنا السنوي بعيد رأس السنة الميلادية.
      ( عن مجلة كلمات العدد الثاني )

   
السيدة آن لملي : تعيش في سيدني ـ استراليا ولها خبرة طويلة في حقل تعليم الفنون البصريــة أكاديمياً  وعملياً . درست في المدارس والجامعات، ونشرت كتباً حول النحت والعمارة في سيدني.

 

Sydney Opera House

Ann Lumley
Translated by Dr. Raghid Nahhas
The Sydney Opera House is one of the most creative, daring and unusual buildings ever constructed. It is also one of the most beautiful, in the eyes os Sydney people, and is always the first place that a visitor to Sydney will be taken to see. The story of the design and construction of this building is an eventful one, with many ups and downs for all involved with it.
The building of the Sydney Opera House was undertaken by the State Government, who selected Bennelong Point ( a long finger of land projecting right out into Sydney harbour) as the site during the early 1950s. An international competition for the design of a performing arts complex was held. The winner of the competition in 1957 was the Danish architect Joern Utzon. At that time, Utzon had not visited Sydney, but was fascinated by the photographs of the dramatic site chosen for the new building. He submitted a series of sketches for a building unlike anything built in Australia before, and surpassing by far any of the other entries in its unusual and daring concept. The judges of the competition recognised the genius of these designs and Utzon was the winner.
            Little did any of the people involved know that this was the start of many years of controversy and difficulty as the actual construction took place. The sketches submitted by Utzon were far from detailed working plans from which architects and engineers could proceed. When Utzon requested a two year period in which to draw up such plans, he was given only about six months by his political masters rushing towards an election. They were anxious to claim the commencement of building the Opera House as their own achievement. In addition, the design of the huge sails which make up the distinctive roofline was far in advance of the construction technology of the time. The actual solution of the exact shapes and construction methods was still to be solved when preparation of the site was already under way. This caused much public debate, along with the fact that as building progressed costs began to soar. Such an unusual design, in itself, was enough to invite opinions of all types from the public. However, the same public supported the costs of the building cheerfully for many years through the Opera House Lottery, which raised huge amounts of money freely gambled by Australians on the chance of a win.
            The first level of the Opera House is the podium level, which rests on concrete foundations which sink far under the harbour waters. The material used as a finish on the podium is a warm pink toned aggregate granite, hard  wearing and pleasantly contrasting with the gleaming white sails above. The podium is large enough to contain an exhibition hall, drama theatre, playhouse, recording hall, reception hall, five rehearsal studios, two restaurants, six theatre bars, extensive foyer and lounge areas, administrative offices, sixty dressing rooms and suites, the library, the artist’s Greenroom, scenery and equipment stores as well as all the electrical and air conditioning plants. All this took from March 1959 to 1963 to complete.
            Stage two was the construction of the towering shell roofs or sails, which contain the two great performance spaces. The Opera Theatre, which seats 1547 people, is on the eastern side, and the Concert Hall, seating 2690 people is on the western side. Each of these is contained in a series of huge shell roofs, made from 2194 concrete sections, held together by a total of 350 kilometres of tensioned steel cable. The construction of these shells was part of a new chapter in the history of architecture, using construction devices being invented and pioneered as they were required.
            Utzon used a circle as the basic shape which would solve the problem of how to create moulds for the precast roof sections. Once he had established the geometry of the roofing sections, the thousands of concrete units could be mass produced using the same moulds again and again. The concrete units were hoisted into place and literally tied into place by the steel cables. This was Utzon’s elegant solution to a complex design problem, with decisions being made as fast as they were needed.
            The external finish of the roof is made of over one million gleaming cream and white ceramic tiles, put together in a distinctive textured pattern. Large expanses of glass complete the shells, giving panoramic views of the harbour and the city. Everything in the Opera House is special and unusual, showing the mind of a visionary and inspired architect. Unfortunately, Utzon resigned from the Opera House in 1966, when the construction of the exterior was almost complete, after many turbulent years of controversy and criticism. He left Sydney, and left his magnificent creation to be completed by others.
            Since its opening in 1973, Sydney Opera House has achieved a profound significance in the hearts and minds of the people of Sydney and New South Wales. It has become a symbol of the city and the focus for our most important occasions, such as our Bicentennial celebrations, and of course our annual New Year’s Eve party.
 
 
WEBMASTER : AA-ALSAAD
This Web Site Programmed and Written By ABD ALMASSIH JAMIL ALSAAD ..... Copyright 2003 (C) SCOPNET  All Rights Reserved 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق