مجلة السنونو (
العدد السادس ) -
ما علينا وما عليهم
|
محطات على
أرض الوطن ( الدكتور اسكندر لوقا )
|
لماذا صورة الإنسان
العربي تبدو في بعض جوانبها مهزوزة لدى شعوب كثيرة من شعوب الأرض ؟ ولماذا يحاول
البعض منّا نحن أن يثبّت هذه الصورة المشوهة ببعض تصرّفاته , ببعض الأخطاء التي
يرتكبها عمداً أو عن غير عمد ؟
من البديهيات أن يكون
لنا أعداء . فنحن أبناء حضارة عريقة أبناء تاريخ يمتد إلى مدى غير منظور في عمق
الدهر. ومن هنا أدخلنا ساحة الصراع على الوجود في المكان وفي الزمان على حدّ سواء
مع مجموعة من المريدين قهر هذا العنصر العربي الذي يشكل وجوده في الحياة الكلمة
الفصل في ختام المعركة على إثبات الوجود إثبات الذات . ومثل هذا الدخول أو الإدخال
بتعبير آخر هو جزء من مفرزات الحياة ومحاولات التعلّق بها إلا أن ما يستدعي
الانتباه أن المحاولة عندما لا تستند إلى برامج علمية إلى خطة مدروسة فإنها تسقط
في التجربة ليكون البديل هو ما يطرحه الطرف الآخر,الطرف الذي يناضل من أجل محو هوية
الخصم والقضاء على قدراته للتقدم والنهوض والازدهار وطبيعي أن تشتد المعركة و أن
ترتفع حرارة شراستها بين طرف يريد أن يطمس معالم وحضارة وتاريخ , وآخر يريد أن يقول
بالوجود الدائم والمستمر في عمق الأيام الآتية . إننا لا نقول ذلك انطلاقاً من
فرضية , بل استنتاجا من واقع ملموس وهو واقع مرير مع الأسف بعضنا كما قلت يساهم في
صنعه.
ولكن كيف ؟
هل نعدّد الأسباب
فنبدأ بالصمت ؟ أم هل ننتقل إلى الاعتراف بالأخطاء ؟ أم نتوقف عند الجهل أم عند
قلّة المحاسبة أو انعدامها ؟
في المقدمة يجب أن
يدان الصّمت ,لأنه بعض من صور أو من حالات القبول ,و إلا فبماذا نبرر هذا الإغفال
الذي يمارس تجاه "الدعايات المضادة "ضد العرب المقيمين في بلاد أوروبيّة , وكأن
شعور الاغتراب لديهم يبدأ منذ مغادرة أرض الوطن , ولا يزول إلا بالعودة إليها ,
بينما الاغتراب , بحدّ ذاته , نوع من شعور الاستفزاز باتجاه التعّلق بالأصالة ,
بالحضارة , وأيضاً بالتاريخ .
و إذا لم يكن المغترب
هو نفسه الوتر المشدود الذي يرفّ بملامسه النسمة له. فماذا يمكن أن يكون ؟
ونحن هنا لا نحدد هوية
بلد الاغتراب، ولا الفترة الزمنية الملازمة له, ولكننا نحاول أن نتحدث عن ظاهرة
تجاوز الإساءات التي توجه إلى الإنسان العربي , في بعض البلدان الأجنبية , من دون
التفريق بين المغترب والزائر لفترة والسائح كما مرور سحابة صيف عابرة.
فالمقصود هو تشويه
الصورة . من خلال الصورة تشويه اليوم والغد , فضلا ً عن الماضي وبمثل هذه العملية،
ألا نستطيع القول أن العدو يستطيع أن يضرب عصفورين بحجر واحد ؟
من جهة هو يحاول إثبات
قاعدة " الطبع غلب التطبّع " كما في حكاية السلطان والمستشار والقطّة والفأر . من
جهة ثانية , هو يريد القول أن الثقة ستبقى مفقودة بمن كان من قبل , والدليل , هو
هذا المقيم إقامة مؤقتة .
وهنا , هل نتحدث عن
التحامل ؟ عن صناعة الرأي العام المعادي لوجود العربي وحضارته ؟ عن الخطط المرسومة
لتقديم صورة الإنسان العربي وكأنه فقط لاكتناز المال أو للبذخ ولصرف المال ؟
مسألة الاعتراف بوجود
الأخطاء مسألة موضوعية , ولا تتناقض مع مبدأ الشجاعة والحكمة والتطور. ولكن
لماذا لا نحاول , ولو مرّة واحدة , أن نضع أخطاءنا وتصرفاتنا السيئة والمسيئة على
حد سواء , في موقع المقارنة مع أخطاء وتصرفات الآخرين السيئة والمسيئة ؟
ترى هل إذا نحن
فعلنا ذلك – وان كنا لا نرمي إلى تبرير الوقوع في الخطأ – نستطيع القول أن الوجه
العربي ليس الوجه الوحيد الذي خلق ليكون المكان الملائم أو المناسب لحمل وشم التخلف
أو الوقوف في المكان , انتظاراً للحظة الفناء والاندثار في بحر السنوات أو الشهور
أو الأيام القادمة .
إنه ليس سهلاً أن يطعن
المرء في وطنه , في غيابه عن أرض وطنه , وأن يسكت . كما أنه ليس سهلا ً أن يمر ّ
أحدنا بما يجرّح الوطن , في وسائل إعلام هذه الدولة أو تلك , وأن يسكت . ولهذا
الاعتبار تكبر دائرة المعاناة , بقدر ما تتسع دائرة التحامل ومخططات إظهار وجه
الوطن بما ليس فيه من تشوّهات , كبيرة كانت أم صغيرة , وبطريقة مباشرة أو غير
مباشرة .
وإذا نحن تجاوزنا هنا
مسألة الصمت أو مسألة الاعتراف وانتقلنا إلى مسألة الجهل أو إلى مسألة المحاسبة،
ترى هل نقول بالعفوية؟ وماذا تعني العفوية في الإساءة إلى سمعة الوطن غير الجهل
وانعدام الشعور بالمسؤولية؟
إنها ليست دعوة ليقظة
جديدة قبل أن يفوت الأوان , ولكنها دعوة لعدم السماح للآخرين بطمس معالم اليقظة
الراهنة على أقل تقدير , مع أن اليقظة ضرورية في كل مكان وفي كل وقت , خارج حدود
الوطن كما في داخل حدود الوطن , في منتصف النهار كما في منتصف الليل , كما في كل
ساعات اليوم الواحد .
ولا ندري إن كان من
حقّنا التذكير بأهمية هذه الثروة التي يمتلكها الوطن العربي , متجسدّة بأبنائه
الذين يعدون بالملايين, في كل أرجاء المعمورة , ويستطيعون , وبكل بساطة , أن يصيروا
العنوان الحقيقي لوطن الحضارة , ولوطن التاريخ , ولا يرتكبون بذلك أي عمل من أعمال
التزوير , كما يفعل الآخرون , وبمنتهى الخبث والدّقة .
|
Points to ponder at home and
abroad
Dr. Alexandre
Luka Translated by: Dr. Nadeem Kandalaft
Why
does the image of the Arabs look, in some of its aspects, distorted to so many
people of this earth? And, why do some of us try, deliberately or not, to
enhance that distorted image, by committing behavioral mistakes?.
Obviously, we do have enemies. We are the sons of an inveterate civilization,
the sons of a deep rooted history. That is why we were drawn into the field of
struggle for existence, both in time and place, with those who wish to subdue
the Arab race, whose vitality form the final word in the battle for proving its
cogent existence. Such an entry, forced or not, is part of life's
characteristics and the attempt for one's continued existence.
However,
it is worth mentioning that such an attempt, when not based on a scientific
program or a studied plan, fails to achieve results. The plan of the other party
becomes the alternative. The party who struggles to abolish the identity of its
adversary, and destroy its abilities for advancement and success. Naturally,
such a struggle shall be very fierce indeed, since it is between a party that
wants to bury a civilization and a history with all its achievements, and
another that wants to say that its effects and presence are permanent and
continuous at present and in the near and far future. When we say that, we are
not just assuming, but as a conclusion from a bitter, matter-of- fact, situation
some of us, as I said earlier, contribute in making.
But How?
Shall
we count the reasons, starting with "Silence"? or shall we move to confessing
our mistakes? or stop at calling it ignorance, or lack of accountability or its
non – existence?.
First of
all Silence must be convicted, since silence is considered a form of
acquiescence. If not, how do we justify this omission of any action to
counteract the adverse propaganda raised against Arabs living in Europe,
especially by those emigrants concerned, forgetting their roots. Conversely,
emigration should, by nature, be a provocation towards sticking to one's noble
roots, civilization and history.
If the emigrant
himself does not respond to these provocations, who would?.
We do not
wish to name the country, or the time frame, where this takes place. We are only
trying to point out the phenomenon of forgoing the offenses committed against
Arab individuals in some foreign countries, whether they may be immigrants,
visitors, or tourists, as if what happened was just a passing summer cloud.
But, the
aim of the offenses is to distort the image, since through this they distort the
present and future, in addition to the past. We can surely say that the enemy
in this case hits two birds with only one stone.
On
one side he tries to corroborate the theme that "nature overcomes training" as
in the stories of the Sultan and his consultant, and the "cat and the mouse". He
means to say: Look, these visitors behave as badly as those old residents. Both,
old and new cannot be trusted.
Shall we here talk about bias? about the formation of a public opinion that
is anti Arab and anti Arabian civilization?. About the plans that are designed
to show the image of the Arab, as if he were only someone who is after hoarding
money or after spending it lavishly?.
Admitting mistakes is an objective question. It does not run against courage,
wisdom or maturity. However, why don't we, for once, compare our mistakes and
bad behavior with those committed by others?
If we try this – even though we don't mean to justify committing mistakes – can
we say that the Arab face is not the only face born to be the suitable face to
bear the marks of backwardness? or to stay steadfast waiting for the moment of
destruction and oblivion in the years, months, or days to come?.
It
is not easy to remain silent when one is being vilified, whether at home or
abroad. It is also not easy to hear or read in the media of this or that country
something that is meant to libel one's country. Considering this fact, the
greater the slanders and more widespread the plans to distort the facts about
one's homeland, the greater the suffering one endures.
Even if we forgo the question of silence or the question of admission and
move to the question of ignorance or that of accountability, shall we then call
it refrainment?. But how could one call it refrainment, in this case, when it
is more due to ignorance and lack of sense of responsibility!.
This is not a new call for vigilance before it is too late, but a call for at
least not allowing others to efface the present vigilance. Vigilance is always
indispensable anywhere and at all times, outside or inside the boundaries of
one's country, at midday or at midnight, as well as during the 24 hours of the
day.
We
don't know whether we have the right of reminding of the importance of the
wealth the Arab nation owns. That wealth embodied in the many millions of its
sons spread around the globe. They simply could be the real and true symbol of
the nation of civilization and deep- rooted history, by refraining from
committing any act of forgery done by others, with all dexterity and malice.
|
WEBMASTER : AA-ALSAAD
|
This Web Site Programmed and
Written By ABD ALMASSIH JAMIL ALSAAD
..... Copyright 2003 (C) SCOPNET All
Rights Reserved
|
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق