الثلاثاء، 17 نوفمبر 2015

مجلة السنونو ( العدد السابع ) - من الأعلام - أبو علي الحسين بن عبدالله بن سينا

مجلة السنونو ( العدد السابع ) - من الأعلام
أبو علي الحسين بن عبدالله بن سينا
 
أبو علي الحسين بن عبدالله بن سينا (Avicenna)
980- 1037
م.أ. مارتــن
ترجمة : د. نديم قندلفت                                                            M.A. MARTIN
في روايته لأحداث حياته، لم يمنع التواضع المصطنع ابن سينا من التباهي بمنجزاته. ورغم إنه كتب بتكبر وبمنهجية فقد كان محقاً في ذلك. لقد كان المرجع في الفلسفة والعلوم والرياضيات وأشهر طبيب في القرنين العاشر والحادي عشر.
          ففي أي مرحلة من مراحل التاريخ كان من الممكن لابن سيناء أن يكون عملاقاً بين عمالقة. لقد حفظ القرآن وهو في العاشرة، وتمكن من إتقان العلوم العربية عندما كــان لا يزال في سني المراهقة. ففي سن السابعة عشر أصبح طبيباً ذي قدم راسخ في الطب. وفي تصميمه لمعرفة كل ما يمكن أن يعرف بدأ بعد ذلك بتفحُّص فلسفة اليونان وأبتدع طريقته الخاصة المتكاملة في الدراسة، دامجاً في دراسته بين النظريات والتجارب والنقد والأبحاث. وفي أوائل أيامه طبق هذه المعالجة المنهجية، مع كل عملياتها المتشعبة من التصنيف والتقسيم وتقسيم التقسيم، المبنية على التساؤل والشك والبرهان، في بدايات عمله الطبي وفي كتاباته، بما فيها كتابه "القانون في الطب".
          في القرن العاشر، عندما كان ابن سينا يدرس أسس ووسائل الشفاء من الأمراض، كان الطب الإسلامي قد أصبح مهنة متطورة بشكل رفيع ويمكن مقارنته في كثير من الوجوه مع ممارسات الطب في هذه الأيام.. لقد كان على الأطباء أن يحصلوا على إجازات كان لها شروطها قبل تمكنهم من ممارسة التطبيب.
وكانت المستشفيات في المدن تقسم إلى أجنحة تحت إشراف أطباء ومدراء مختصون. وكان الأطباء المتنقلون ينشرون المعرفة بالعناية الطبية، خارج المدن. وكانت المخابر العربية تبخِّر وتصَّفي وتقطِّر الأدوية الأساسية، مازجينها في بعض الحالات بالقطر والأصماغ وقشور الفاكهة لتحسين طعمها.
          كان ابن سينا متلهفاً جداً لجمع المعرفة العملية عن الأمراض التي درسها. فكلما سافر إلى بلاد فارس مثلاً كان يقيم عيادات مجانية تتيح له مقارنة دراساته النظرية مع الاختبارات المباشرة. وكان يسجل ملاحظاته بعناية فائقة ويتبعها بتفحص منهجي للأسباب المحتملة للأمراض التي يدرسها وطريقة معالجتها. ففي الجزء الثاني من كتابه "القانون" سجل 760 دواء كانت تباع في صيدليات تلك الأيام مع تعليقاته على طريقة استعمالاتها وفاعليتها. كما كتب أطروحة مفصَّلة عن الأدوية المنعشة.
          ويعزى لابن سينا أكثر من أثني عشر كتاب في الطب، أشهرها "القانون في الطب"، الذي يحوي أكثر من مليون كلمة، ويلخص تعاليم أبو قراط وكالين ويصف الممارسات الطبية السورية العربية والفارسية الهندية. كما يشتمل على ملاحظات ابن سينا وتجاربه الخاصة. لقد أتخذ عالم الطب الإسلامي من هذا الكتاب مرجعاً موثوقاً حتى القرن التاسع عشر، كما أستعمله العالم الغربي كمرجع لأكثر من خمسمائة سنة.
          كتاب القانون ينبه لأهمية التغذية الصحية (فالطب العربي ينصح بالتداوي بالمنتجات الطبيعية والشفاء عن طريق تنظيم الغذاء مفضلاً ذلك على الاعتماد على الأدوية). كما أشار إلى تأثير المناخ والبيئة على الصحة، وعلى استعمال التخدير الفموي في الجراحة، وطبيعة بعض الأمراض المُعدية ومخاطر نشر الأمراض عن طريق التربة والماء.
          وقد أوصى ابن سينا بتجربة الأدوية الجديدة على الحيوانات ومن ثم الإنسان، كما نصح الأطباء بمعالجة السرطان في أبكر وقت من ظهوره، والتأكد من استئصال كل الأنسجة المريضة. وقد لاحظ العلاقة الوثيقة بين العواطف والحالة الجسدية.
          وكمنظِّرٍ موسيقيٍ بارع أدرك أن هنالك تأثير كبير للموسيقى على الحالة الجسدية والنفسية للمرضى. ومن حالات الأمراض النفسية الكثيرة التي وصفها كان هنالك مرض يدعو للاستغراب.. أعراضه: ارتفاع الحرارة، نقص الوزن والقوة، وكثير من الشكايات المزمنة. والمرض؟ "مرض الحب" وقد أوصى الطبيب العظيم بجمع الحبيبين كدواء شافٍ.
          وبناءً على إلحاح الجزجاني (صديقه وطالبه ومدير أعماله) قام ابن سينا بكتابة "كتاب الشفاء"، أطول كتاباته الباقية وربما كان أطول أطروحة في الفلسفة كتبها أي إنسان. وقد أختصر ابن سينا ذلك الكتاب بعد ذلك وترجمه إلى الفارسية.
          ونظراً لمعارفه فقد عيِّن وزيراً في بلاط شمس الدولة الحمداني. ولكن معارفه هذه التي كان يتباهى بها عملت ضده في جو المؤمرات البلاطية. لقد وجد نفسه مرات عديدة في المخبأ حيث كتب أكثر مؤلفاته، أو هارباً من الاضطهاد. كما مُنعت كتبه للخلافات الكبيرة التي نشأت بينه وبين معاصريه ذوي النفوذ الكبير. وقد نصحه أصدقاؤه بالمسايرة خوفاً على حياته ولكنه كان يقول لهم أنه يفضل حياة قصيرة مناضلة على حياة طويلة خائفة.
          لقد ألهمت كتاباته الفلاسفة واللاهوتيين والأطباء في العالم الإسلامي لقرون طويلة بعد وفاته. وفي الغرب، حيــث كــان يُعرف بـ Avicenna كانت كتاباته حلقة أساسية في 
إيصال الفكر الفلسفي اليوناني إليه ومساهم أساسي في النهضة الأوربية وركن من أركانها. وكتابه القانون بقي المرجع الطبي الأساسي هناك لمدة أطول بكثير من أي كتاب في الطب كتب حتى يومنا هذا.
Abu ‘Ali al-Husayn bin ‘Abdallah bin Sina (Avicenna)’
(980-1037)
 
M.A. MARTIN                                  Translated by: Dr. Nadim Kandalaft
Relating the events of his own life, Abu ‘Ali al-Husayn bin ‘Abdallah bin Sina was not hindered by false modesty. “People wondered at my attainments!” he tells us, and thought he wrote with pride and considerable arrogance, the statement is true. He was “the Master”- philosopher, scientist, mathematician, the most illustrious physician of the tenth and eleventh centuries.
            In any age, Ibn Sina would have been a giant among giants. He had memorized the Qur’an by  the time he was ten and had mastered the Arab sciences while he was still in his teens. At seventeen he was an established physician. Determined to know all there was to know, he next examined the philosophy of the Greeks and devised his own integrated method of study, utilizing theory, experiment, critique, and research. He first applied this systematic approach with its extensive process of classification, division, and subdivision and its basic tenet of question and proof to his early medical career and to his writings, including his famous Canon of Medicine (al-Qanun).
            In the tenth century, when Ibn Sina was studying the principles of healing, Islamic medicine was a highly developed profession,
comparable in many ways with medical practices today. Arab doctors had to comply with licensing regulations in most areas. City hospitals were divided into wards under the supervision of doctors and lay administrators. Traveling physicians brought medical attention to people outside the urban centers. And Arab laboratories evaporated, filtrated, crystallized, and distilled raw drugs, sometimes mixing them with syrups, gums, and fruit rinds to improve their taste.
            Ibn Sina was eager for practical knowledge of the illnesses he had studied. Wherever he traveled in Persia, he set up free clinics that would give him opportunities to check his book learning against firsthand information. Here he could observe cases that otherwise would have been inaccessible to him. He carefully recorded his observations and then followed through with a systematic examination of the possible causes and treatments of the maladies under consideration. In the second book of al-Qanun he listed 760 drugs sold by the pharmacists of his day, making his own comments on their application and effectiveness. He also wrote a detailed treatise on cordial remedies.
            More than a dozen medical works are attributed to Ibn Sina. The Canon of Medicine is the greatest of these. It is a million-word manuscript that summarizes the Hippocratic and Galenic traditions, describes Syro-Arabic and Indo-Persian practices, and includes notes on Ibn Sina’s own experiments. The Islamic medical world accepted the Canon as its major reference work until the nineteenth century, and Western civilization used the text for more than five hundred years.
            The Canon points out the importance of dietetics (Arab medicine recommended cure by natural products and methods and healing through dietary regulation in preference to a reliance on drugs), the influence of climate and environment on health, the surgical use of oral anesthetics, the contagious nature of some diseases, and the dangers of spreading disease by soil and water. Ibn Sina recommended the testing of a new drug by experimentation on animals and humans, and he advised surgeons to treat cancer in its earliest stages, making certain to remove all the diseased tissue. He also noted a close relationship between emotions and physical condition. An accomplished musical theorist, he felt that music had a definite physical and psychological effect on patients. Of the many psychological disorders that Ibn Sina described, one is of unusual interest. The symptoms are fever, loss of weight and strength, and various chronic complaints. The disease? Love sickness. The great
doctor had a simple remedy: unite the sufferer with the beloved.
            It was at the urging of al-Juzjani (his friend, student, confidant, and manager of sorts) that Ibn Sina undertook another important work. Al-Juzjani had suggested that he write a commentary on the works of Aristotle, but the Master was reluctant because he felt that he did not have the time. He finally agreed to a book that would simply set forth the sound philosophies of the ancient Greeks, without argumentation. With this understanding, Ibn Sina began the physics section of the Kitab ash-Shifa’ (The Book of Healing)- the longest of his writings still in existence and perhaps the longest treatise on philosophy ever written by any one man. The complete work has four major sections dealing, respectively, with logic, physics, mathematics, and metaphysics. Ibn Sina abridged the book himself and also translated it into his mother tongue, Persian, giving post-Islamic Persia its first book on philosophy, logic and the natural sciences. His own thoughts he incorporated in a later work, known as Oriental Philosophy.
            Because the Muslim world held physicians in rare esteem, they often found themselves the recipients of unique privileges. Some were even made court officials. Ibn Sina served as vizier at the court of the Prince Shams ad-Dawlah at Hamadhan, but the physician’s political career lacked the superior qualities of his scientific and philosophic endeavors. His intellectual arrogance often worked
against him in the game of court intrigue. More than once he found himself in hiding, where he did much of his writing, or fleeing persecution, his books banned because of violent disagreements with powerful contemporaries. Friends advised him to slow down and to take life in moderation, but that was not in character. “I prefer a short life with width to a narrow one with length,” he would reply.
            After the death of Prince Shams ad-Dawlah, he was summoned to serve at the court of Prince ‘Ala’ ad-Dawlah Abu Ja’far in Isfahan. Accompanying a military expedition to Hamadhan in 1037, he was stricken with a severe case of colic that did not respond to treatment. He died at the early age of 57.
            Although Ibn Sina was apparently a devout Muslim, his philosophical beliefs strayed considerably from traditional attitudes. He saw God, man, and the universe as independent, though interrelated. God, the only necessary being, cause, but is not caused. Man, a being composed of body and soul, aspires to an intellectual, spiritual happiness. Humanity is divided into several classes, ranging from ruler to commoner. Those fortunate enough to be members of the higher classes have an obligation to help the masses achieve eternal good. Ibn Sina devised an illumination theory that envisioned the soul as a ray of divine light imprisoned in the body but craving release to return to its source. His denial of the resurrection of the
body, his acceptance of the eternity of the world, and his belief in free will followed this basic doctrine and met with strong opposition from traditional theologians, who interpreted the Qur’an on a strictly literal basis. Ibn Sina claimed that, though the Qur’an was written to be understood by all men, only the masses were expected to take the holy words at their face value. Men of superior intellect were able to extract allegorical lessons from the simple stories.
            Knowing himself superior to the masses, Ibn Sina delighted in shocking the inquisitive public. And frequently he paid the price of imprudent genius. His conceit, unorthodox beliefs, and uncoventional conduct embroiled him in controversy, and malicious rumors spread until folk began to treat him as a sorcerer and conjurer of evil spirits. His arguments with fellow scholars verged on violence, and his contempt for mediocrity was scathing.
            Posterity treated him more gently and with everincreasing respect. His writings inspired philosophers, theologians, and physicians in the Muslim world for centuries after his death. In the West, where he was known as Avicenna, he was a primary link with the philosophical thought of ancient Greece and a fundamental contributor to the European reawakening. His Canon was the basic medical reference for a longer period than any other book on medicine ever written.
       
 
WEBMASTER : AA-ALSAAD
This Web Site Programmed and Written By ABD ALMASSIH JAMIL ALSAAD ..... Copyright 2003 (C) SCOPNET  All Rights Reserved 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق