مجلة السنونو (
العدد السابع ) -
ما علينا وما عليهم
|
|||
دفاع عن
الغرب ( عبد المعين الملوحي )
|
|||
أعرف سلفاً أن هذه الكلمة ستثير زوبعة، فأي
إنسان يجهل ما يتهم به الغرب من مادية ووحشية وفقد للقيم وانحطاط في الأخلاق؟ وأي
إنسان يجهل أن فلاسفة الغرب أنفسهم يحملون عليه ويؤكدون انهياره..؟
وأي إنسان لا يرى أن دواء الغرب في استعادته لروحانيته..؟
وأي إنسان لا يرى أن الشرق هو مهد الروح وهو الدواء الناجع لمادية الغرب،
أنا أعرف كل هذا ومع ذلك فسأدافع عن الغرب، وأعلن:
ـ إن كل ما يقال عن روحانية الشرق أسطورة من الأساطير.
ـ وأن الغرب رغم كل ما يقال عن ماديته أكثر روحانية من الشرق.
ـ وأن الإنسان في الغرب أكثر إنسانية من إنسان الشرق.
ـ وإننا في الشرق ـ ما عدا اليابان ـ ما نزال نعيش على منجزات الغرب في الصناعة
والعلوم التقنية، بل ما نزال نستورد منه وسائل الدفاع والغذاء والدواء.
ـ وأنه يتمتع ـ على أقل تقدير ـ بما لا يتمتع به إنسان الشرق:
أ-
بالحرية التي هي في الشرق حلم من الأحلام.
ب-
بالصحة التي هي في الشرق وهم من الأوهام.
ج- بالتعليم، والأميون في الشرق يتجاوزون 80% من عدد السكان.
د- بالشبع، والناس في الشرق يموتون بالملايين من المجاعات.
هـ بالمؤسسات الاجتماعية التي ترعى الكهول وأصحاب العاهات، والعجزة، وأصحاب العاهات
يملؤون في الشرق الساحات والشوارع، ويزاحمون المشاة في الطرقات..
و- بالرفاه المادي والرفاه المادي يعين الإنسان على الحياة السوية وعلى النظافة
الشخصية والعامة.
ـ لا أنكر أن الغرب يجتاز كثيراً من الأزمات: وجود العصابات، ارتفــاع نسبـة
القتـل، زيـادة الإرهاب، ولكن هذه الآفات موجودة أيضاً في الشرق.
ـ وتقولون أن العلاقات الشخصية والعائلية أرقى في الشرق وأكثر إنسانية وربما كان
في ذلك شيء من الصدق ولكن تطور الحضارة سيملي على الشرق كما أملى على الغرب هذا
النوع من العلاقات، وقد بدأنا نشهد في الشرق طلائع هذا التطور. وأرجو أن تصل
العلاقات العائلية إلى مستوى أكثر سلامة وواقعية. لا أريد أن أذكر حوادث مذهلة تجري
في الشرق على العموم، وفي بلادنا، يخون فيها الأخ أخاه ويقتل الابن أباه، وكل الناس
يعرفون أنها موجودة، وأن كانت قليلة، ولكنها تدل على نمط السلوك الفردي والاجتماعي
في المجتمعات المتخلفة، وفي المجتمعات المتقدمة على حد سواء، وذلك لأن الإنسان هنا
وهناك ما يزال يحمل في أعماقه رواسب الحياة الماضية.
لقد انتقلت الرحمة الفردية التي تكتفي بإعطاء درهم لفقير في الشرق إلى رحمة جماعية
في
الغرب، تقوم على بناء المستشفيات والمؤسسات العامة، بل أن هذه الرحمة انتشرت لتشمل
عدداً غير قليل من البلاد الشرقية، التي يفتك الجوع بالملايين من سكانها، فإذا هي
تتلقى من الغرب ما يعينها على البقاء، ويبقى الشرق عاجزاً عن مد يد المعونة إليها،
لأن كل أقطاره فقيرة متخلفة يستحق أكثرها معونة الغرب.
ثم أن الغرب يرسل الأطباء والأدوية، واللقاحات لمكافحة الأوبئة والأمراض
في الدول المتخلفة، وقد ساهم فعلاً في إنقاذ عشرات الألوف من الأطفال المرضى.
والدمعة التي يسكبها الشرقي حزناً على فقير أو مريض جفت في عين الغربي، إلى حد بعيد
لأنها تحولت إلى عمل، إلى يد تعطي:
أن الحنان الفردي تحول إلى تضامن اجتماعي راق، فليس المهم أن يبكي
الإنسان رحمة لفقير أو مريض، وإنما المهم أن ينقذهما من الفقر والمرض ثم لا يبكي،
فالبكاء سلبي والإنقاذ ايجابي أذن.. فلماذا يفتخر الشرق بإنسانيته؟ كأنه أستكمل
عناصر الإنسانية فيه، وهو ما يزال في أول الطريق إليها؟.
أعتقد أن هذه الفكرة الخاطئة كانت وما تزال خدعة كبيرة وفخاً يقع فيه
الشرقي لكي يجتر أوهامه ويعيش على أحلامه، ولو عرف أنه لا يمكن أن يحقق إنسانيته
إلا بتحقيق الحرية والديمقراطية ورفع مستواه الصحي، والقضاء على الأمية، وزيادة دخل
أفراده والوصول إلى مستوى مادي واقتصادي معقول، لكف عندئذ عن هذا الوهم الذي يزيد
في تأخره ويقنعه بحياة الذل والقهر والجوع والجهل.
لا أريد أن أهاجم الشرق، فنحن شرقيون ونعرف كيف نعيش، وماذا نقاسي، ولكني
أريد أن أدافع عن الغرب الذي يهاجمه حتى أهله لأنهم يريدون أن يكون أكثر إنسانية
وروحانية، وفرق بعيد بين من يهاجمك لتكون أكثر خيراً، وبين من يخدعك ويدافع عنك
لتبقى على ما أنت عليه من شر.
إن الحياة المادية تعين الحياة الروحانية وتمدها بأسباب بقائها
وانتشارها، وليست الحياة المادية الراقية مسؤولة عن تدني الحياة الروحانية إلا حين
تتخلى عن الإنسان وتبقى مطلوبة لذاتها لا لخدمة المجتمع. وأقول أخيراً:
كفاك أيها الشرق عيشاً في أوهامك الوردية التي توهمك أنك إنسان يتمتع
بإنسانيته وهو محروم من أكثر عناصرها إن لم نقل من كل هذه العناصر.
وهيا أيها الغرب، إلى حياة أكثر إشراقاً بالمثل العليا، وأكثر تحقيقاً
لإنسانية الإنسان.
وخلاصة هذا الموضوع المثير أننا إذا أردنا الأنصاف نقول:
1-
أن في الغرب سلبيات، ولكن إيجابياته أكثر من سلبياته.
2-
أن في الشرق إيجابيات، ولكن سلبياته أكثر من إيجابياته.
* * *
ملاحظة:
أنا أعرف أن
هذا الموضوع يحتاج في شرحه إلى كتاب طويل، وأرجو أن يكتبه من هو أقدر مني على فهمه
ومعالجته.
|
|||
In defense of the West
or
Swimming against the
tide
Abd Al-Mueen
Al-Maluhi Translated by: Dr. Nadeem Kandalaft
Everyone in the East accuses the West of materialism and brutality, lack of
values and deterioration in ethics.
Everyone believes that redressing the
West lies in recalling its lost spirituality.
Everyone sees that the East is the
birthplace of spirituality and that this spirituality is the panacea of the
West's materialism.
I know all that, yet I venture to
defend the West, although I am sure that in doing so I am committing suicide,
socially. In its defense, I state the following:
- All that is said about the
spirituality of the East is a myth.
- The
West, in spite of all what is said about its materialism, possesses more
spirituality than the East.
-
Westerners are more humanistic than Easterners.
-We,
in the East, except for Japan, still live on the fruits of the West's
achievements in industry, science, and technology. In fact we still import from
it all our defense equipment, nutritional items and medicines.
-
Westerners at least enjoy what Easterners are deprived of, such as:
-
Freedom that is still a dream in the East.
-
Health that is still an illusion in the East.
-
Education, while 80% of Easterners are illiterate.
-
Satiation, while millions of Easterners die of famines.
-Social institutions that give care to the elderly and handicapped while these,
in the East, occupy the streets and squares and block the way of passers-by.
-Material prosperity which helps people to live decently, with personal and
general cleanliness.
- I
do not deny that the West suffers from a number of crises: the existence of
gangsters, the high rate of crime, terrorism etc…, but these also exist in the
East.
-
People here say that the family and personal relationships and ties are closer
and more humanly than in the West, which may be true. However, the march of
civilization will dictate on the East the sort of relationships that it did
before on the West, the forerunners of which we have started to see. In the East
as in the West some regretful incidents still occur: a brother kills his
brother, a son his father etc… This shows that the pattern of personal and
popular behaviour is the same in both advanced and developing communities. This
is so because people, here and there, still carry the residues of the past.
Individual compassion, which in the East is satisfied by giving a penny to the
poor, has been replaced in the West by building hospitals and popular
institutions. In fact this sort of compassion has been spread out to include a
good number of Eastern countries, where millions of its inhabitants die of
hunger, helping them to survive. Eastern countries, meanwhile, sit still unable
to help because all of them are poor, underdeveloped, and need help.
Furthermore, the West sends to the underdeveloped countries physicians,
medicines, and vaccines, to combat epidemics and diseases that have saved tens
of thousands of children. The teardrop, which an Easterner sheds in compassion
with the poor, has dried up in the eyes of the westerner, because action has
replaced shedding tears. A dignified social solidarity system has replaced
individual compassion. What is important is not shedding tears for the poor but
helping them and saving them from illnesses and diseases. Shedding tears is
negative, action is positive. How could the East then boast about its humanistic
superiority!.
I
think that this wrong idea the Easterner holds about himself is not but a way to
help him ruminate his illusions and live in his dreams. But, if he realized that
he would not achieve his humanitarian fullness except by freedom and democracy,
by achieving a high standard of health, by abolishing illiteracy and increasing
incomes to achieve prosperity, he would stop these dreams that add to his
backwardness.
I am
an Easterner and know how we in the East live and what we suffer from. I do not
want to attack the East but to defend the West which is under attack even by its
own people. They want it to be more humanitarian and more spiritual, which by
itself a good sign. There is a great difference between those who attack you to
become a better giver and those who defend you to keep in your miserable state.
Prosperity supports spirituality and helps it to survive and to spread out.
Prosperity cannot be held responsible for the degeneration of spirituality,
except when it abandons and forsakes human beings, and be sought merely for
personal purposes and not for the well-being of the community.
In
conclusion I say:
1-
There are negative points in the West, but its
positive ones are many more.
2-
There are positive points in the East, but its
negative ones are many more.
* * *
Remark: I know
that this subject requires a much deeper discussion and explanation. I beg those
who are better-informed than me to undergo the task.
|
|||
WEBMASTER : AA-ALSAAD
|
This Web Site Programmed and
Written By ABD ALMASSIH JAMIL ALSAAD
..... Copyright 2003 (C) SCOPNET All
Rights Reserved
|
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق